Je hebt nu heel veel informatie gekregen. Tijd om hiermee aan de slag te gaan en een plan te maken.
Opdracht: onderstaand vind je de stappen die je best doorloopt.
- Zet je LinkedIn-profiel goed (bekijk hiervoor opnieuw deze checklist).
- Voeg topicideeën vanaf nu doorlopend toe aan je LinkedIn content calendar (rechts) of een eigen Excel, Trello, Notion … (wat je ook graag gebruikt om te plannen). Kijk terug naar het onderdeel ‘Hoe kom je op contentideeën’ als je geen inspiratie hebt.
- Maak een algemeen actieplan op basis van je doelen, dit kan je in dit document uitwerken. Bekijk hiervoor ook even opnieuw je document met doelen, dat je in de vorige module uitgewerkt hebt. Dat kan er ongeveer zo uitzien: x aantal posts per week in maand y, x aantal mensen contacteren in maand y, x keer per week reageren op content van interessante connecties, enzovoort. Je kan je algemeen actieplan al beschrijven voor de komende 3 of 6 maanden. Hier kan je ook andere acties aan toevoegen, bv. netwerkevents, deelname aan externe masterclasses, jezelf uitnodigen op podcasts van andere ondernemers en andere acties die je graag wilt inplannen, naast social media. Denk aan wat je geleerd hebt in de vorige onderdelen, maar ook aan wat voor jou persoonlijk haalbaar is. Kijk voor deze ‘andere’ acties eventueel terug naar het document ‘Jouw voorkeuzen in communicatie’, uit de vorige module en eigen ervaringen met acties die je al ondernomen hebt, los van social media.
- Vul je contentplan aan met de topicideeën die je in je calendar hebt toegevoegd. Dit opmaken van je contentplan kan je best op vaste momenten doen, bv. twee keer per maand. Wissel steeds de vier contentpijlers en de soorten beelden die goed werken af. Idealiter werk je in cycli voor wat betreft wat je in de kijker wilt zetten qua betalend aanbod, bv. enkele weken focussen op een traject, een paar weken focussen op een workshop, dan enkele weken een weggever in de kijker zetten, als ingang van je mailfunnel … Ik raad wel aan om gedurende ca. 6 maanden de hoofdfocus op één bepaald aanbod te houden. Maar wees ook spontaan, als je voelt dat je vandaag toch iets anders wilt delen, go for!
- Maak je posts. Je kan contentcreatie best batchen en bv. een halve dag per week blokkeren hiervoor i.p.v. dit te spreiden over de week.
- Maak socialmediatemplates as you go, terwijl je je posts maakt, of laat dit voorbereiden door een vormgever. Denk aan Canva-templates voor een quote, carrousel, titelbeeld … Dit heb je misschien al gedaan, want ik heb het hier eerder ook al over gehad.
- Maak een specifiek interactieplan (zie §Interactie op LinkedIn).
- Maak op basis van je algemeen actieplan nu een specifiek interactieplan. Je kan dit voorbereiden in een document en nadien alles inplannen via Google Agenda, Trello, Notion … wat je dan ook het handigst vindt. Een voorbeeld voor week 1: maandag en woensdag reageren op 3 posts van interessante connecties; maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag 10 nieuwe connecties leggen, elke weekdag drie interessante posts liken … Je wil zeker zoveel mogelijk nieuwe connecties leggen, want hoe meer ogen op je content, hoe meer potentiële klanten. Het is ook een goed idee om elke week wat interessante personen te contacteren via DM. Wil je liever volledig inbound werken, dus geen contact leggen via DM, zorg dan dat je dit compenseert met andere vormen van interactie, zoals reageren in de comments onder posts.
- Houd ook een Excel bij van je contacten in DM. Je kan je leads best op voorhand indelen in koud, warm en heet, en erbij schrijven welk aanbod nu het best passend is. Daar kan je je gesprek op afstemmen. Hiervoor kan je eventueel deze template gebruiken. Onderaan zie je de tabbladen per socialmediakanaal.
- Houd vanaf nu bij hoeveel mensen je gecontacteerd hebt (per maand), hoeveel calls dit heeft opgeleverd en hoeveel klanten daaruit gekomen zijn. Na een drietal maanden kan je deze informatie gebruiken om je plan bij te sturen. Dan weet je bv. dat 40 mensen contacteren per week je 4 gesprekken oplevert, en 1 klant (ik noem maar wat). Dan weet je dat om bepaalde maanddoelen te bereiken, je vanaf nu x aantal mensen per week moet contacteren (als je kiest voor deze aanpak).
- Let wel, als je heel veel DM’s per week stuurt, die allemaal op elkaar lijken omdat je een vaste template gebruikt (wat ik dus aanraad), kan je geflagd worden door LinkedIn wegens een vermoeden van automatisatie. In dat geval neem je best een premium account, want dan is LinkedIn hier veel minder streng in.
- Zie je het niet zitten om dit allemaal zelf te doen? Je kan het ook vragen aan een VA of appointment setter. Indien je hiervoor aanbevelingen zoekt, laat het me dan weten. Ik ken verschillende ondernemers die dit aanbieden.
Resultaten analyseren en bijsturen
Plan in om om de 2 à 3 maanden je resultaten te analyseren en je aanpak op basis daarvan bij te sturen. Concreet:
- Gebruik LinkedIn Analytics om te begrijpen welke van je berichten het meest succesvol waren en probeer te achterhalen waarom. Ga vooral na welke posts het meeste bereik en het meeste engagement hadden. Concreet: in deze nieuwsbrief deel ik hoe je dit kan aanpakken.
- Idealiter schrijf je wat je kan afleiden even uit in een apart document, zodat je er later op kan terugvallen.
- Pas je strategie nadien ook aan om de efficiëntie en effectiviteit van je content te maximaliseren. Dit gaan bv. over wanneer posten, soort content (contentpijlers), binnenkomers, CTA’s, soort beelden … Goede content kan je na ca. 3 maanden eventueel repurposen of hergebruiken, bv. het topic of de binnenkomer.