Aan de slag met je socialmediastrategie: de stappen om te doorlopen

Je hebt nu heel veel informatie gekregen. Tijd om hiermee aan de slag te gaan en een plan te maken.

Opdracht: onderstaand vind je de stappen die je best doorloopt.

  • Zet je Facebook-profielen goed (bekijk hiervoor opnieuw deze checklist).
  • Voeg topicideeën vanaf nu doorlopend toe aan je Facebook content calendar (rechtsboven), een eigen Excel, Trello, Notion … wat je ook graag gebruikt. Kijk terug naar het onderdeel ‘Hoe kom je op contentideeën’ als je geen inspiratie hebt.
  • Maak een algemeen actieplan op basis van je doelen, dit kan je in dit document uitwerken (zie opnieuw onderdeel ‘jouw doelen’ in de vorige module). Dat kan er ongeveer zo uitzien: x aantal posts per week in maand y, x aantal mensen contacteren in maand y, x keer per week reageren op content van interessante accounts, x aantal posts per week in maand z, enzovoort. Je kan je algemeen actieplan al starten voor de komende 3 of 6 maanden. Hier kan je ook andere acties aan toevoegen, bv. netwerkevents, deelname aan externe masterclasses, jezelf uitnodigen op podcasts van andere ondernemers en andere acties die je graag wilt inplannen, naast social media. Kijk voor deze acties eventueel terug naar het document ‘Jouw voorkeuzen in communicatie’, uit de vorige module en eigen ervaringen met acties die je al ondernomen hebt, los van social media.
  • Vul je contentplan aan met topicideeën. Dit opmaken van je contentplan kan je best op vaste momenten doen, bv. twee keer per maand. Wissel steeds de vier contentpijlers af. Idealiter werk je in cycli voor wat betreft wat je in de kijker wilt zetten qua betalend aanbod, bv. enkele weken focussen op een traject, een paar weken focussen op een workshop, dan enkele weken een weggever in de kijker zetten, als ingang van je mailfunnel … Ik raad wel aan om gedurende ca. 6 maanden de hoofdfocus op één bepaald aanbod te houden.
  • Maak je posts. Je kan contentcreatie best batchen en bv. een halve dag per week blokkeren hiervoor i.p.v. dit te spreiden over de week.
  • Maak socialmediatemplates as you go, terwijl je je posts maakt, of laat dit voorbereiden door een vormgever. Denk aan Canva-templates voor een quote, carrousel, titelbeeld, omslagfoto met titel voor Reels, storyslides … Dit heb je misschien al gedaan, want ik heb het hier eerder ook al over gehad.
  • Maak een specifiek interactieplan (zie §Interactie op Facebook: wat, waarom en hoe)
    • Maak op basis van je algemeen actieplan nu een specifiek interactieplan. Je kan dit voorbereiden in een document en nadien alles inplannen via Google Agenda, Trello, Notion … wat je dan ook het handigst vindt. Een voorbeeld voor week 1: maandag en woensdag reageren op 3 posts van interessante connecties; maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag 10 vriendschapsverzoeken sturen, elke weekdag drie interessante posts liken … Je wil zeker zoveel mogelijk nieuwe connecties leggen, want hoe meer ogen op je content, hoe meer potentiële klanten. Het is ook een goed idee om elke week wat interessante personen te contacteren via DM. Wil je liever volledig inbound werken, dus geen contact leggen via DM, zorg dan dat je dit compenseert met andere vormen van interactie, zoals reageren in de comments onder posts.
    • Houd ook een Excel bij van je contacten in DM. Je kan je leads best op voorhand indelen in koud, warm en heet, en erbij schrijven welk aanbod nu het best passend is. Daar kan je je gesprek op afstemmen. Hiervoor kan je eventueel deze template gebruiken. Onderaan zie je de tabbladen per socialmediakanaal.
    • Houd vanaf nu bij hoeveel mensen je gecontacteerd hebt (per maand), hoeveel calls dit heeft opgeleverd en hoeveel klanten daaruit gekomen zijn. Na een drietal maanden kan je deze informatie gebruiken om jouw actieplan bij te sturen. Dan weet je bv. dat 40 mensen contacteren per week, je bv. 4 gesprekken opleveren en 1 klant (ik noem maar wat). Dan weet je dat om bepaalde maanddoelen te bereiken, je vanaf nu x aantal mensen per week moet contacteren (als je kiest voor deze aanpak).
    • Zie je het niet zitten om dit allemaal zelf te doen? Je kan het ook vragen aan een VA of appointment setter. Indien je hiervoor aanbevelingen zoekt, laat het me dan weten. Ik ken verschillende ondernemers die dit aanbieden.

Aan de slag (na de 2e brainstormsessie): posten en bijsturen

Plan in om om de 2 à 3 maanden in om je resultaten te analyseren om je aanpak bij te sturen. Gebruik Meta Business Suite om te begrijpen welke van je berichten het meest succesvol waren en probeer te achterhalen waarom. Tips:

  • Ga vooral na welke posts het meeste bereik en het meeste engagement hadden (likes, reacties …). Zie het tabblad ‘inhoud’.

  • Zie je grote pieken of dalen in je volgersaantallen? Kijk terug of dat verband kan houden met bepaalde content die je op dat moment gedeeld hebt. Ook dat is nuttige info. Zie het tabblad ‘resultaten’.

  • Idealiter schrijf je je conclusies even uit, zodat je er later op kan terugvallen.

  • Pas je strategie aan om de efficiëntie en effectiviteit van je content te maximaliseren. Dit gaan over wanneer posten, hoe vaak, soort content (contentpijlers), CTA’s, soort beelden … Goede content kan je na ca. 3 maanden eventueel repurposen qua topic en binnenkomer.

Scroll naar boven