Aan de slag met je socialmediastrategie: de stappen om te doorlopen

Je hebt nu heel veel informatie gekregen. Tijd om hiermee aan de slag te gaan en een plan te maken. Dit zijn de stappen die je best doorloopt:

  • Zet je LinkedIn-profiel goed (bekijk hiervoor opnieuw deze checklist).
  • Voeg topicideeën vanaf nu doorlopend toe aan je LinkedIn content calendar, een eigen Excel, Trello, Notion … wat je ook graag gebruikt.
  • Vul je contentplan 1 of 2x per maand aan met je topicideeën voor de komende weken. Die ideeën kan je doorlopend toevoegen in je kalender, bv. rechtsboven. Idealiter werk je in cycli voor wat betreft wat je in de kijker wilt zetten qua betalend aanbod, bv. enkele weken focussen op een traject, een paar weken focussen op een workshop … Ik raad wel aan om gedurende ca. 6 maanden de hoofdfocus op één bepaald aanbod te houden. Wissel ook contentpijlers en soorten beelden goed met elkaar af. Maar wees ook spontaan, als je voelt dat je vandaag toch iets anders wilt delen, go for!
  • Maak een actieplan op basis van je doelen, dit kan je in dit document uitwerken (zie opnieuw onderdeel ‘jouw doelen’ in de vorige module): x aantal posts per week in maand y, x aantal mensen contacteren in maand y, x aantal posts per week in maand z, enzovoort. Je kan je actieplan al starten voor de komende 6 maanden. Hier kan je ook andere acties aan toevoegen, bv. netwerkevents, deelname aan externe masterclasses, jezelf uitnodigen op podcasts van andere ondernemers en andere acties die je graag wilt inplannen, naast social media. Kijk voor deze acties eventueel terug naar het document ‘Jouw voorkeuzen in communicatie’, uit de vorige module en eigen ervaringen met acties die je al ondernomen hebt, los van social media.
  • Maak socialmediatemplates as you go terwijl je je posts maakt of laat dit voorbereiden door een vormgever, bv. voor een quote, carrousel, titelbeeld … Dit heb je misschien al gedaan, want ik heb het hier eerder ook al over gehad. Kijk hiervoor terug naar wat je in de vorige module hebt uitgewerkt (moodboard, eventueel nieuw logo …).
  • Maak je posts. Je kan best posts batchen en bv. een halve dag per week blokkeren hiervoor i.p.v. dit te spreiden over de week.
  • Plan je interactie to do’s in, zie §Interactie op LinkedIn: wat, waarom en hoe.
    • Maak een selectie van wat je wekelijks en dagelijks wilt doen en plan dit in.
    • Houd ook een Excel bij van je contacten in DM. Je kan je leads best op voorhand indelen in koud, warm en heet, en erbij schrijven welk aanbod nu het best passend is. Daar kan je je gesprek op afstemmen. Hiervoor kan je eventueel deze template gebruiken. Onderaan zie je de tabbladen per socialmediakanaal.
    • Ik raad om minstens 40 mensen per week te contacteren via DM. Voeg dit nu ook toe aan je actieplan.
    • Houd vanaf nu bij hoeveel mensen je gecontacteerd hebt (per maand), hoeveel calls dit heeft opgeleverd en hoeveel klanten daaruit gekomen zijn. Na een drietal maanden kan je deze informatie gebruiken om jouw actieplan bij te sturen. Dan weet je bv. dat 40 mensen contacteren per week, je bv. 4 gesprekken opleveren en 1 klant (ik noem maar wat). Dan weet je dat om bepaalde maanddoelen te bereiken, je vanaf nu x aantal mensen per week moet contacteren.
    • Let wel, als je heel veel DM’s per week stuurt die allemaal op elkaar lijken omdat je een vaste template gebruikt (wat ik dus aanraad); kan je geflagd worden wegens een vermoeden van automatisatie. In dat geval neem je best een premium account, want dan is LinkedIn hier veel minder streng in.
  • Plan in om 2 à 3 maanden je resultaten te analyseren om je aanpak bij te sturen. Gebruik LinkedIn Analytics om te begrijpen welke van je berichten het meest succesvol waren en probeer te achterhalen waarom. Ga vooral na welke posts het meeste bereik en het meeste engagement hadden. Pas je strategie nadien aan om de efficiëntie en effectiviteit van je content te maximaliseren. Dit gaan over wanneer posten, hoe vaak, soort content, CTA’s, soort beelden … Idealiter schrijf je wat je kan afleiden even uit in een apart document, zodat je er later op kan terugvallen. Goede content kan je na ca. 3 maanden eventueel repurposen of hergebruiken qua topic en binnenkomers.

Opdracht: Maak alvast een plan, bv. om alvast te kijken naar je profiel, een start van een actieplan en contentplan te maken, topicideeën rechts in de kalender toe te voegen als notitie, x aantal interactie to do’s elke week in te plannen, enkele posts te maken (met erbij het stappenplan dat ik beschreef in het vorige onderdeel) … We bespreken dit alles in de volgende sessies en werken samen verder, stap voor stap, aan elk onderdeel.

Scroll naar boven