Als het gaat over online en offline communiceren over je bedrijf en je aanbod, dan is het belangrijk om een aantal psychologische principes in het achterhoofd te houden. Zo word je communicatie effectiever, met andere woorden, zal het meer opleveren.
Dit zijn de belangrijkste principes:
- Communiceer vooral in functie van je doelgroep: je communicatie moet vooral afgestemd zijn op wat een ander wil, van jou wil zien, wil voelen, enzovoort. Je doelgroep en klantenreis (zie de oefeningen in module 2) zijn dus altijd het allerbelangrijkste, niet jijzelf en wat jij leuk vindt.
- Social proof is enorm belangrijk (reviews, wat anderen zeggen, hoeveel deelnemers je al hebt voor aanbod x …), want mensen kopen graag wat anderen (al) gekocht hebben en goed vonden, en dit zorgt voor vertrouwen.
- Mensen weten graag hoe iets gemaakt is, wie het gemaakt heeft, wat erachter zit … Dat wekt vertrouwen op. Transparantie is daarom heel belangrijk. Denk aan een story met screenshot van je online leeromgeving, een story ‘vandaag staat … en … op mijn takenlijst’, een post over ‘dit is hoe ik een logo maak voor mijn klant: de stappen en je aanpak’ (stel dat je grafisch ontwerper bent), enzovoort.
- Urgentie werkt goed. Hiermee bedoel ik het lanceren van een tijdelijk aanbod, een tijdelijke korting, een wedstrijd die slechts 1 week loopt, delen dat er nog maar x plekjes zijn, etc. Waarom? De meeste mensen hebben deadlines nodig vooraleer ze actie ondernemen. Zorg wel dat dit effectief waar (= authenticiteit!). Ik ken bv. een ondernemer die elke maand kortingen lanceert. Dan is de urgentie ‘deze korting is slechts enkele dagen geldig’ natuurlijk niet meer geloofwaardig.
- Zorg voor positieve energie, want daar gaan mensen van ‘aan’. Voorbeelden:
- Tast de eigenwaarde van je doelgroep niet aan in je content. Ga mensen dus niet afbreken, zoals in een post à la ‘veel ondernemers doen dit …, maar eigenlijk is dit fout en moet je …’.Geef complimenten, want dit geeft mensen een goed gevoel, bv. in openingsberichtjes in DM.Wees niet altijd zakelijk, zelfs als je doelgroep wat ouder of zakelijk is, bv. ondernemers, maar wissel ook af met grappige, entertainende content.
- Duw niet te veel in de pijn. Je kan pijnpunten natuurlijk aanhalen en het is goed om dit te doen, maar ga er niet te veel over doorbomen, want dan geef je mensen een slecht gevoel. Bovendien zijn mensen het tegenwoordig ook beu om hard in de pijn geduwd te worden. Ze herkennen dit snel als ‘pushy marketing’. Ga in plaats daarvan sneller naar het positieve, de droom, wat ze wensen …
- Mensen hebben veel overtuigingen, dus ook overtuigingen die hen tegenhouden om jouw aanbod te kopen. Ga daarom af en toe bezwaren ontkrachten in je content, waarvan je weet dat die spelen bij je doelgroep. Denk aan “Ik weet dat jij misschien denk dat, maar …”
- Online communiceren is als daten. Je gaat ook niet op de eerste date vragen om te trouwen. Hoop ik. 😉 Vertrouwen en connectie moeten opgebouwd worden. Vermijd daarom in het begin – wanneer je aanbod nieuw is en je nog geen publiek hebt opgebouwd die hier warm voor is gemaakt – snel en vaak een heel duur aanbod te ‘verkopen’. Er gaat dan waarschijnlijk niemand reageren. In die fase wil je die mensen eerst nieuwsgierig maken, vertrouwen opbouwen door bv. social proof, een laagdrempelig aanbod verkopen (bv. een weggever of een klein betalend aanbod) … Je kan voor dit laatste eventueel werken met het principe van de mailfunnel. Hierover later meer.
Opdracht: pas 2 psychologische principes die hierboven omschreven zijn toe in 2 posts die je binnenkort maakt of communicatie met leads of klanten. Maak bv. een post waarin je een belangrijk bezwaar van je klant ontkracht, deel een getuigenis van een klant, geef een compliment in DM …