De focus op de ander leggen en de juiste vragen stellen
Wanneer je met je dienst of product in je achterhoofd contacten gaat leggen bestaat het grote gevaar dat je heel needy wordt. Laat het idee dat je op dit netwerkevent bent om je aanbod te verkopen volledig los en leg de focus op de ander. Dit verlaagt de stress en verhoogt de kans dat je met een interessant contact naar huis gaat.
Leg de focus dus altijd op de ander: op hem of haar oprecht helpen en eventueel ook blij maken. Kan je deze persoon nu al helpen, bv. met een freebie van jou, door hem of haar te verbinden met iemand die jij kent, door complimenten te geven …? Goeie energie krijg je altijd terug.
Verwacht trouwens ook niet dat elk contact leuk of interessant is. Jouw doel is om op elk event minstens één interessant contact te leggen, geen 10 of 20. Een interessant contact kan trouwens ook een concurrent zijn, van wie je iets kan leren of iemand die mensen kent die potentiële klanten zijn voor jou. Het hoeft dus niet altijd een potentiële klant te zijn.
De focus op de ander leggen doe je door veel vragen te stellen en zo te proberen om te ontdekken:
- of die ander iemand kent die jouw potentiële klant is
- of je iets van de ander kan leren (wie weet heeft die ander bv. kennis over ondernemen die jij niet hebt)
- of jullie iets gemeenschappelijk hebben. Dit kan privé- of werkgerelateerd zijn en mag iets heel klein zijn. Denk aan waar jullie wonen, een hobby, een gezinssituatie bv. dat jullie beide kinderen met gedragsstoornissen hebben (ik zeg maar iets) … Connectie is immers de basis voor vertrouwen, wat de basis van verkoop is
- wie de ander is en of en hoe jij die persoon iets kan geven of gunnen, via jouw aanbod bijvoorbeeld of door hem of haar te linken aan iemand die het aanbod van de ander nodig heeft (want geven krijg je vaak later terug! = gunfactor)
Concreet dan. In plaats van 10 min. lang om de beurt te pitchen en het gesprek af te sluiten met ‘misschien tot ooit/later’ vraag je bijvoorbeeld:
- ‘Hoe was jouw dag?’ Dit doe je om te polsen naar een gemeenschappelijke connectie of link tussen jullie twee.
- ‘Waar ben je de laatste tijd vooral mee bezig … (bv. om te groeien als ondernemer)?’ Dit vraag je om te vissen naar tips over ondernemen of je branche (als die ander ook in jouw branche actief is).
- ‘Wat heeft bij jou al gewerkt om… (bv. om te groeien als ondernemer)?’ Dit vraag je om te vissen naar tips over ondernemen.
- ‘Van waar ben jij/waar woon je?’ Dit vraag je om te polsen naar een gemeenschappelijke connectie of link tussen jullie twee.
- Op een online event, in een videocall: ‘Ik zie… (iets op de achtergrond bv. een huisdier, een poster, mooie tuin …)’ geef een compliment of deel iets persoonlijk over jou. Dit doe je om te polsen naar een gemeenschappelijke connectie of link tussen jullie twee.
- iets wat gelinkt is aan jouw aanbod. Als ondernemersmentor die focust is op mindset bij ondernemers kan je bv. vragen ‘Vind jij het gemakkelijk om de balans te bewaren tussen werk en privé?’ Zegt die anders iets als ‘Nee, ik heb daar wel eens last mee’, dan kan je eventueel de link leggen met jouw aanbod en wat jij doet, of bv. je freebie delen.
- ‘Ken jij soms nog andere… (bv. ondernemers die doen wat jij doet, andere netwerkevents, andere bedrijven of ondernemers die bezig zijn met wat jij doet, Facebook-groepen waar je doelgroep zit…)’ Zo kom je op ideeën om jouw potentiële klant elders aan te treffen op andere plekken.
Nog een kleine tip: wanneer de ander wel doorboomt over zijn of haar pitch (wat helaas vaak gebeurt op netwerkevents), haak dan in met een vraag over iets wat jouw triggert en voor jou kan wijzen op een of andere interessante connectie, bv. iets dat te maken heeft met jouw aanbod of iets dat jullie gemeenschappelijk hebben. Breek dit monoloog dus met andere woorden af – sorry, not sorry – door gericht vragen te stellen over specifieke zaken die die persoon deelt. Leid het gesprek dus!
Je pitch voorbereiden en inoefenen
Hoewel ik in het vorig puntje aangegeven heb dat je de focus vooral op de ander moet leggen, zal op ieder event sowieso wel een moment zijn waar jou gevraagd wordt om te zeggen wie je bent, wat je doet, etc. Dit mag je dan natuurlijk niet zomaar uit de weg gaan door het terug te kaatsen naar de ander. Want dit is wel een moment om even te vertellen wie jij bent en wat jij te bieden hebt! Want wie weet heeft iemand daar interesse in.
Je kan je hier best op voorbereiden en je pitch voorbereiden (zie het eerste onderdeel) en hem zoveel mogelijk oefenen met iedereen die het wilt horen. 😉 Denk aan je man of vrouw, een vriend(in), een andere ondernemer, je coach of mentor … (zoals ik).
Zorg dat je met een goede energie opdaagt
Zorg dat je vibe goed zit en dat je passie uitstraalt op netwerkevents. Lukt dit vandaag echt niet, dan ga je beter niet. Tips:
- Zorg voor een goede uitstraling (bv. deftige kledij, pak een douche, kam je haar 😉 …).
- Wees vriendelijk tegen iedereen.
- Positiviteit: probeer weg te blijven van negatieve gesprekken, klaag niet, verleg de focus waar je kan naar wat positief is als iemand de negatieve richting opgaat …
- Vermijd of wijk af wanneer het gesprek verschuift naar delicate topics zoals religie of politiek.
- Geef een stevige handdruk met aanwezigen op live netwerkevents.
- Kijk mensen in de ogen.
- Drink niet te veel alcohol, want dan riskeer je de controle en focus te verliezen.
- Lach of maak grapjes, maar blijf beleefd en respectvol.
- Slechte dag? Denk na: wat helpt jou om in een goeie vibe te komen? Sporten kan bv. helpen, affirmaties, dansen op leuke muziek, mediteren, yoga … Zoek wat voor jou werkt en doe dit vlak voor het event.
Zorg voor follow-up en houd interessante contacten bij
Bij netwerken gaat het gaat niet om de kwantiteit, maar om de kwaliteit van je contacten. Wil je effectief bouwen aan een waardevol zakelijk netwerk, dan moet je contacten niet alleen opbouwen en uitbreiden, maar ook onderhouden.
Hoe?
- Volg een interessant contact (interessant = concurrent, potentiële klant, iemand die actief is in dezelfde sector of iemand die een gelijkaardige doelgroep heeft, maar een totaal ander aanbod) op door achteraf te connecten via social media, bv. via LinkedIn.
- Stuur nadien eventueel nog een follow-up berichtje, bv. stel een vervolgkoffieklets voor of schrijf gewoon ‘Het was fijn om je te ontmoeten. Leuk om ook hier te connecten!’.
- Reageert de ander op je follow-upberichtje? Houd het contact dan ook in de weken en maanden daarna nog warm, bv. door simpelweg af en toe eens een ‘hoe is het?’-berichtje te sturen of eens te bellen. In zo’n gesprek of chat kan je eventueel eens losweg je nieuwe freebie delen (als deze de ander zou kunnen interesseren) of misschien zelfs een link naar je nieuw betalend aanbod leggen. Wie weet ontmoet de ander binnenkort iemand die jouw potentiële klant is. Je maakt de kans door dit contact warm houden groter dat deze persoon in dat geval aan jou zal denken.
- Voor meer ideeën rond contact leggen via social media kan je dit document even opnieuw bekijken. Iemand die je ontmoet hebt op een event kan je via DM bv. vragen of je in een voice wat korte feedback mag geven op … (jouw expertise, bv. zijn of haar website als webdesigner).
Bijhouden van contacten:
- Om te onthouden met wie je gesproken hebt en wie daarvan een interessant contact was, kan je best notities maken tijdens het event of vlak erna. Noteer ook bijzonderheden, zoals wat iemand doet, wat iemand net heeft meegemaakt, waar hij/zij blij van wordt, èn heel belangrijk: wat iemands behoefte of vraag op dat moment is.
- Start eventueel met een lijstje van interessante contacten en schrijf er bovenstaande zaken bij. Schrijf er ook bij wanneer jullie contact hadden, waar en wat er gezegd is (kort). Dit lijstje helpt ook om te weten naar wie je op regelmatige basis follow-upberichtjes moet sturen.
Bereid je goed voor
Er zijn netwerkorganisaties die op voorhand een deelnemerslijst delen. Dat kan via hun website of via de mail. Bekijk de lijst voor het event. Wie spreekt je aan? Wie wekt jouw nieuwsgierigheid op? Wie kan jou helpen bij een vraag die je hebt? Komen er ook mensen die je al eens eerder ontmoet hebt? In dit laatste geval, zoek dan op waar en wanneer je deze persoon eerder ontmoet hebt en wat zijn of haar naam nu weer was. En waar hadden jullie het toen over?
Heb je een deelnemerslijst, maar staan er geen profielfoto’s bij, kijk dan even op social media, bv. op LinkedIn. Dit helpt om de mensen te herkennen tijdens het event en er direct op te kunnen afstappen. Ook is het handig als het programma van het event gedeeld wordt. Dan weet je waar je aan toe bent. Als er bijvoorbeeld tijd voorzien is voor pitches, dan kun je vooraf bepalen of je daar wel of niet aan mee wilt doen.
Concentreer je op de interessante, maar ook leuke contacten
Dit is vooral een valkuil op live events: dat je blijft staan bij iemand die grappig, leuk of interessant is voor jou op persoonlijk vlak, maar die in de verste verte geen interessant contact is voor je business.
Ga dus zoveel mogelijk in gesprek met de voor jou business interessante mensen en probeer de andere contacten te beperken of kort te houden.
Netwerken betekent ook niet dat je íedereen moet leren kennen! Kies dus voor langere gesprekken met enkele interessante contacten, i.p.v. veel korte gesprekken te voeren met ‘iedereen’ of veel mensen.
Ga sowieso wel alleen (verder) in gesprek met mensen die je leuk vindt. Het heeft geen zin om je tijd te verspillen aan iemand die misschien wel een interessant contact is bv. een potentiële klant, maar met wie je gewoon helemaal niet op dezelfde golflengte zit.
Zorg dat de ander je leert kennen en leuk vindt
Zodra mensen je kennen zullen ze je leuk gaan vinden, of niet natuurlijk. 🙂 En dat laatste is ook oké. Je kunt niet met de hele wereld vrienden zijn. Dat moet je niet eens willen. Een waardevol netwerk bouw je op door mensen om je heen te verzamelen met wie je een klik hebt. De rest laat je voor wat het is. Je kan dit een duwtje in de rug geven door spontaan persoonlijke dingen te delen. Wees daarbij niet bang om je kwetsbaar op te stellen of misschien zelfs schaamtelijke, grappige dingen te delen. Dit zorgt immers voor connectie!
Houd steeds rekening met je personal brand
Om te bepalen met wie je moet blijven kletsen, wie in dezelfde richting kijkt (denk bv. aan je kernwaarden en missie), moet je jezelf goed kennen. Daarom is het heel belangrijk om jouw personal branding fundamenten steeds in het achterhoofd te houden, dus je missie, doelgroep, aanbod, USP’s … Richt je je bv. vooral op gevestigde ondernemers, verspil dan niet te veel tijd aan kletsen met beginnende ondernemers.
Zorg voor betrouwbaarheid
Betrouwbaarheid gaat erover dat mensen weten wat ze aan je hebben. En wanneer er eenmaal vertrouwen is, is de stap naar een samenwerking snel gemaakt. Dit is dus heel belangrijk!
Tips:
- Wees consistent in je acties en wat je zegt. Denk hierbij aan je personal branding fundamenten, maar ook aan de zaken die jij deelt over jezelf op persoonlijk vlak. Stel dat je in event A zegt dat je houdt van stiptheid, kom dan niet op event B en C een kwartier te laat. Stom voorbeeld, maar het punt is: je weet nooit wie wie kent, dus alle details, contacten en gesprekken tellen.
- Zorg dat je goed op tijd bent, beter nog eigenlijk is iets te vroeg zijn. Het geeft je tijd om te aarden en de omgeving in je op te nemen, dus om te acclimatiseren. Een bijkomend voordeel is dat je zelf niet gelijk op mensen hoeft af te stappen omdat mensen die later binnenkomen vanzelf bij je zullen komen staan of bij je langs zullen komen.
- Vertel op het juiste moment hoe jij een gelijkaardige klant hielp met … door … Dit soort verhalen zorgt voor vertrouwen in jou en je aanbod.
- Wees steeds professioneel en ga niet over anderen roddelen. Roddelen is echt NOT DONE. Dit geldt voor zowel je privéleven als je zakelijk leven natuurlijk. Roddelen zorgt voor een enorme negatieve energie die uiteindelijk altijd bij je terugkomt.
- Kom afspraken na! Dit lijkt zo vanzelfsprekend, maar hierin kun je echt onderscheidend zijn. Veel mensen komen hun afspraken niet na, dus maak het verschil! Anders gezegd: zeg wat je doet en doe wat je zegt. Kom bv. op tijd en wees betrouwbaar. Heb je je aangemeld voor een event, maar komt het toch niet uit? Meld je dan af.