Om op ideeën voor content te komen kan je volgende inspiratiebronnen gebruiken:
Je personal branding fundamenten
We hebben je personal branding fundamenten uitgebreid besproken. Hieruit kan je al heel wat inspiratie halen:
- Plak losse ideeën uit de documenten over je personal branding fundamenten, die uit onze brainstorms kwamen, in je Instagram content calendar rechts bij ‘Contentideeën om nog in te plannen’.
- Verwerk je fundamenten letterlijk, of verweef ze in of koppel ze aan eigen verhalen, tips, je aanbod, etc. (zie opnieuw het onderdeel over welke content je best deelt op Instagram).
- Bekijk in het bijzonder de documenten ‘doelgroep omschrijven’ en ‘tone of voice’ opnieuw en haal daar inspiratie uit, vooral om de problemen en verlangens van je klant te omschrijven. Je kan de 5 belangrijkste woorden en zinsconstructies die je doelgroep gebruikt om problemen en wensen te beschrijven best ergens in je content calendar plakken, zodat je er steeds op kan terugvallen. Verder kan je ook volgende vragen en denkoefeningen gebruiken om de leefwereld van je doelgroep te integreren in je content:
- Welke functie of job oefent je doelgroep uit? Welke struggles en emoties komen daarbij kijken?
- Welke issues leven er in de sector waar je doelgroep actief in is?
- Welke algemene problemen duiken er (de laatste tijd) veel op in het leven of werk van je doelgroep?
- Wat zijn de interesses van je doelgroep? Je kan bv. een eigen verhaal over een hobby of event waar je aan hebt deelgenomen omschrijven en een link leggen met je bedrijf.
- Wat is de gezinssituatie van je customer persona? Ook hier kan je een eigen verhaal vertellen over je kinderen, relatie, wat dan ook, als jouw gezinssituatie vergelijkbaar is, en dit koppelen aan je bedrijf.
- Beschrijf de meest vreselijke dag van je customer persona eens (van opstaan tot naar bed gaan) en dan de droomdag van je persona.
- In kennismakingscalls of op events hoor ik vaak deze vragen of problemen als het gaat over wat ik doe/mijn niche/sector: …
Eigen ervaringen en visies
Vragen en denkoefeningen om je te helpen:
- Waar ben je dankbaar voor in je bedrijf, als ondernemer? Wat geeft je energie en wat vind je niet leuk? Waarom? Wat zegt dat over jouw missie, USP’s, soort klanten …?
- Wat zijn je doelen deze maand/jaar?
- Wat heeft je deze week geïnspireerd (een boek, een gesprek, een tv-programma …)? + Hoe pas je wat daar stond toe in je bedrijf bv. in hoe ik klanten help?
- Welke ervaringen hebben de manier waarop je klanten helpt veranderd (bv. ervaringen die gemaakt hebben dat je een bepaald aanbod ontwikkeld hebt)?
- In wat is aanbod x (dat je aanbiedt) interessanter dan wat je concurrent aanbiedt? Voorbeeld: ‘Onlangs zag ik een concurrent voorbijkomen die … Die persoon doet het zo en zo … Maar ik vind … Mijn aanbod is dan ook …’
- Dit proces, toestel, systeem … werkt op dezelfde manier als … of is in zekere zin te vergelijken met … (een methode die je toepast, een strategie waar je anderen bij helpt, een aanbod dat je hebt …)
- Dit denk ik vaak over mijn sector/klanten/concurrenten/mensen die ik spreek in kennismakingsgesprekken, maar ik heb het nog nooit gedeeld of ik zeg het nooit: …
- Welke complimenten heb je recentelijk of ooit al gekregen van vrienden of familieleden, wat ook iets zegt over jou, bv. je waarden, hoe jij in elkaar zit, hoe jij dingen aanpakt … ? Voorbeeld: ‘Gisteren zei… Zo leuk om te horen, want het is ook iets waar ik bekend om ben als …’
- Dit valt me in de maatschappij/wereld de laatste tijd heel erg op: … + link met een waarde of USP die je ook uitdraagt in je bedrijf
- Ontkracht bezwaren tegen je aanbod om vertrouwen op te bouwen. Voorbeeld: ‘Dit hoor ik vaak als ik zeg …’ OF ‘Laatst zei persoon x toen ik zei …’ + Hoe jij het ziet of hoe het volgens jou eigenlijk is.
- Wat zijn zaken die jij naar voren wilt brengen, puur over jou persoonlijk, bv. een bepaalde interesse of hobby, een bijzondere karaktereigenschap, een passie … ?Hierop kan je terugvallen om verhalen uit het (recente) verleden op te rakelen. Denk aan een verhaal over een leuke wandeling, stel dat je ‘natuur en beweging’ kiest. Wat vertellen die ervaringen of interacties over jouw USP’s, je missie, je kernwaarden, welke inspiratie kreeg je …?
- Hoe zie jij … (een thema/topic/issue … in je domein)? Je kan dit bv. linken aan een USP, een kernwaarde, je missie …
Tip: maakte je net iets mee wat je inspiratie geeft voor een post? Noteer het ergens! Dit is mijn notitiemethode, maar ontwikkel natuurlijk gerust je eigen methode: ik schrijf het idee kort in een WhatsApp-bericht naar mezelf. Als ik aan mijn laptop zit, plak ik dit rechts in mijn content calendar, bij ‘Contentideeën om nog in te plannen’.
Je concurrenten
Laat je inspireren door posts van je grote concurrenten (met een gelijkaardige niche), enkel als je weet dat die veel klanten hebben natuurlijk. Let wel, copypaste nooit. Laat je enkel inspireren. Wat kan je bijvoorbeeld nagaan? Ga naar hun profiel, onder ‘activity’ en ‘show all posts’:
- Check welke waardecontent de voorbije 2-3 maanden de meeste likes en reacties hebben opgeleverd.
- Bekijk welke binnenkomers in die periode veel likes en reacties hebben opgeleverd.
- Check ook de posts over hun aanbod: hoe spreken zij hun doelgroep aan? Welke problemen en verlangens omschrijven zij?
- Ga na welke beelden ze vaak gebruiken, bv. filmpjes, carrousels, polls …
Actualiteit
Wat heb je recentelijk gelezen in een krant, in het nieuws gezien, op de radio gehoord …? Denk aan een hittegolf, een vulkaanuitbarsting, een terroristische aanval … Gebruik dit als ingang voor een verhaal of om bepaalde zaken aan te linken (denk bv. aan de plottwiststructuur).
Voorbeeld: ‘Dit las ik onlangs in de krant/magazine/op social media of zag ik op tv en raakte me enorm/ik stoorde me eraan/ik vond het vreemd: …’ + ‘Dit is hoe ik het zie: …’ of ‘Dit zegt iets over deze waarde die ik heb, die ik ook uitdraag in mijn business: …’ + eventueel voorbeelden
Online bronnen, los van social media: Google, AI, podcasts …
Gebruik Google als je inspiratiebron. Google bv. problemen van je klant en laat je inspireren door de artikels en blogs die je zo ontdekt.
Gebruik AI-tools, bv. ChatGPT. Een handige prompt is ‘Ik ben … Ik help … via … Geef me 10 postideeën voor …’ Vul de contentpijler en soort post in, bv. ‘vertrouwen opbouwen via tips’.
Ga op zoek naar podcasts over je thema, bv. van andere ondernemers in je sector of concurrenten.
Social proof: succesverhalen
Bewijs dat anderen en jij al geholpen zijn door je aanbod/methodes (contentpijler ‘vertrouwen opbouwen’). Denkoefeningen en vragen:
- Tel het aantal klanten dat je deze week/maand/kwartaal geholpen hebt en vertel erbij wie ze zijn en wat je gaat doen voor of met hen. Dit kan ook anoniem. Voorbeeld: ‘Deze maand/kwartaal heb ik x mensen kunnen helpen met …’ of ‘…, … en … zijn klant geworden’.
- Hoeveel kennismakingsgesprekken heb je deze week of maand al gevoerd of ga je komende week of maand voeren? Voorbeeld: ‘Zo enthousiast om deze week weer x mensen te mogen spreken, die interesse hebben in … Wat een geweldige manier om mijn week te starten!’ + bv. een screenshot van al je inbox met Calendly-mails. Of daar klanten uit voortgekomen zijn, maakt niet uit. Het feit dat jij calls hebt, is op zich al een vorm van social proof.
- Het verhaal van een kennismakingsgesprek of (toevallige) ontmoeting die heeft geleid tot een klant: wat gebeurde er, wat is er gezegd, wat is er besloten, hoe ga je helpen … Deel je enthousiasme in een ‘wat leuk’ of ‘trots op’ post.
- Klant x zei onlangs dit over mijn hulp/aanbod: … + eventueel quote(s) Deel wie dit is, de beginsituatie, wat heb jij gedaan hebt, het resultaat …
- Wat is iets waar ik naar uitkijk de komende weken/maanden/jaar, gelinkt aan mijn bedrijf? Denk aan een samenwerking, een kennismakingscall met een interessante potentiële klant, een event dat je organiseert en waar x mensen voor ingeschreven zijn …
- Welke klant die ik het voorbije jaar geholpen heb, vond ik uitzonderlijk leuk? Deel wie dit was, de beginsituatie, wat heb jij gedaan hebt, het resultaat …
- Waar heb ik de voorbije weken enorm van genoten (in mijn bedrijf)? Omschrijf bv. enkele projecten die je gedaan hebt, klanten je geholpen hebt, wat het resultaat was …
- Onlangs gaf ik dit gratis advies of bood ik dit gratis aan (bv. een van je weggevers): … Denk aan in kennismakingsgesprek of op een netwerkevent. + ‘Dit was de reactie …’
- Wat doe ik persoonlijk om te groeien in … of beter te worden op vlak van … (waar je klanten ook bij helpt)? En hoe heeft me dit al precies geholpen? + eventueel ook de resultaten daarvan. Maar let wel op dat je hiermee niet duidelijk maakt dat je zelf nog erg zoekende ben.
- Ik krijg vaak deze leuke feedback (of iets in die trant), bv. als ik mensen uit mijn doelgroep spreek (bv. op netwerkevents): …
- Dit magazine/tv-zender/krant/bv/bekende ondernemer belde me recentelijk op (of contacteerde je op een andere manier): …
- In deze podcast/blog van deze bekende ondernemer/bekende website was ik te gast … + vertel het verhaal
Beelden en verhalen van jou ‘in actie‘
Maak screenshots, filmpjes en foto’s van je methodes, tussenstappen terwijl je iets creëert, jezelf aan je laptop of op een andere manier ‘achter de schermen’.…
Je kan hierbij uitleggen waar je (tegenwoordig) mee bezig bent (transparantie!), waardoor je je aanbod of een USP in de kijker zet of social proof geeft. Daarnaast kan je deze beelden gebruiken als (achtergrond)beeld voor je posts en in stories.
Recyclen van content
Herwerk posts van meer dan ca. 3 maanden geleden waarvan uit je statistieken blijkt dat ze het goed hebben gedaan.
Bezwaren ontkrachten: denkoefening
- Kijk terug naar je customer persona of persona’s: welke bezwaren zouden zij (kunnen) hebben tegen je aanbod? Lijst bv. 3 bezwaren op die je de laatste tijd veel gehoord hebt van personen die je gesproken hebt in kennismakingscalls, netwerkevents, op social media … Denk aan ‘ik heb geen budget’, ‘ik heb geen tijd’’ of ‘ik doe het wel op deze manier … (vul alternatieven in)’
- Stel jezelf nu deze vraag: welke tegenargumenten kan ik bedenken, die deze bezwaren ontkrachten? Schrijf deze uit per bezwaar.
- Creëer nu enkele posts waarin je deze bezwaren ontkracht. Je kan beginnen met een statement of een vraag. Voorbeelden:
- ‘… is duur’ of ‘ik heb geen tijd voor …’ + ‘dit hoor ik vaak/hoorde ik onlangs’
- ‘Vind/denk jij ook dat …?’ + ‘Je bent niet alleen. Veel … denken/vinden ook …’
- ‘Dit hoor ik vaak …’
- ‘Onlangs zei iemand weer …’
Definities, concepten, principes en trends in je sector uitleggen
Dit is ‘vertrouwen opbouwen’ content. Welk begrip kan je uitleggen, welke principe dat je vaak toepast begrijpen veel mensen niet (goed), welke trend is er dit jaar in je sector …? In mijn geval kan ik bv. uitleggen wat personal branding is, hoe Instagram werkt (basisprincipes van het algoritme), trends in marketing in jaar x uitleggen …
Themadagen, mijlpalen en speciale evenementen
Een verjaardag, Pasen, een huwelijksverjaardag, Valentijn, de dag waarop je gestart bent met ondernemen … Je kan al deze speciale dagen en evenementen gebruiken voor contentinspiratie. Maak bv. een post over je geleerde lessen sinds je ondernemer bent, zet een actie op met je verjaardag (bv. een tijdelijke bonus bij je aanbod), vertel wat je deze speciale dag gedaan hebt en leg een link met een kernwaarde, USP, je missie …
Explore pagina en Reels pagina
Scrol op Instagram door de Explore pagina (vergrootglas onderaan in de app) en Reelspagina (video-icoontje onderaan) om content van concurrenten te vinden met veel engagement. Je kan hier ook zoeken op keywords in je sector/niche. Zo kan je bv. welke ontdekken welke quotes goed aanslaan, welke soort Reels veel mensen bekijken, welke tips ze waarderen … Aangezien deze content hoog rankt, kan je immers aannemen dat het content met veel engagement en een hoog bereik is.
Let wel, als je niet zoekt op keywords, toont Instagram je content op basis van jouw voorkeuren. Dit is dus niet noodzakelijk content die jouw doelgroep ook leuk vindt.
Lijstjes met contentideeën van marketing- of personal branding experts
Je kan bv. mijn Excel 101 topicideeën raadplegen voor contentinspiratie, met ideeën per contentpijler.
Brainstormen via de mindmapmethode
Gebruik de mindmapmethode om eender welk verhaal te linken aan iets uit je personal branding fundamenten, zoals je aanbod.
Een mindmap is een soort van spinnenweb om ideeën te krijgen. Voor wat betreft contentideeën maak je deze zo: in het midden noteer je je contentpijler en waar je het over wilt hebben OF iets dat je inspireerde, bv. een recente gebeurtenis. Denk aan ‘pure personal branding’ en ‘ik wil een verhaal vertellen over een van mijn fundamenten’ of ‘hiernet stuurde mijn moeder me een leuk verjaardagsberichtje’ en ‘ik wil mijn 1-op-1-traject promoten’. Daarrond noteer je alles wat in je opkomt: postideeën of losse woorden. Rond die woorden noteer je weer woorden, enzovoort.
In het geval van het verhaal over het verjaardagsberichtje zou je bv. kunnen denken aan een post over een korting op je aanbod, enkel en alleen op je verjaardag geldig, of deze gedachtegang: ‘Familie is voor mij enorm belangrijk’ > ‘Als kind nam ik vaak de rol van de zorgende op’ > ‘Ik was een peoplepleaser’ > ‘Nu durf ik vaker nee te zeggen’ > ‘Enkel klanten die ik leuk vind, neem ik aan, want ik vind connectie belangrijk (=kernwaarde)’ > ‘Met dit soort klanten werk ik graag: …’ > ‘Herken je je hierin?’ > ‘m’Misschien is mijn aanbod wel iets voor jou …’
Op die manier ga je dus brainstormen. Noteer vooral kernwoorden. De uitgebreide beschrijving kan je elders noteren. Als alle ideeën opgeschreven zijn, selecteer je welke ideeën goed waren en welke niet. Dit zijn je nieuwe contentideeën!
Opdracht: Start alvast met een contentplan voor de komende week of weken, tot wanneer we de volgende sessie samen hebben. Je kan mijn content calendar template gebruiken. Werk in elk geval met kleurcodes of andere duidelijke markeringen voor de verschillende contentpijlers, zodat je die mooi kan afwisselen.
Laat je inspireren door het overzicht hierboven. Ga ook terug kijken naar de vorige onderdelen als je posts inplant en maakt, bv. het onderdeel over de beelden die best werken, de voorbeeldstructuren, wanneer posten en hoe vaak …