Om op ideeën voor content te komen kan je volgende inspiratiebronnen gebruiken:
- Mijn Excel 101 topicideeën voor contentinspiratie, met ideeën per contentpijler.
- Eigen notities die je bv. eerst in een WhatsApp-bericht naar jezelf schrijft als je een idee hebt, en die je later in je content calendar kan plakken (zo doe ik het, maar ontwikkel natuurlijk gerust je eigen notitiesysteem).
- Wat je doelgroep zelf zegt, bv. tijdens kennismakingsgesprekken, in DM-gesprekken, op netwerkevents … Maak notities over hoe zij hun problemen en verlangens omschrijven. Deze tip heb ik reeds eerder gegeven.
- Bekijk de documenten ‘doelgroep omschrijven’ en ‘tone of voice‘ uit module 2 opnieuw en haal daar inspiratie uit, vooral om de problemen en verlangens van je klant te omschrijven. Je kan de 5 belangrijkste woorden en zinsconstructies die je doelgroep gebruikt om problemen en wensen te beschrijven best ergens in je content calendar plakken, zodat je er steeds op kan terugvallen.
- De documenten over jezelf en je personal branding fundamenten. Plak ideeën die daarin staan, die uit onze brainstorms kwamen, in je LinkedIn content calendar rechts bij ‘Contentideeën om nog in te plannen’. Kijk bv. terug naar deze documenten: ‘Je passies’, ‘Jouw kenmerkende eigenschappen uit tests en tools’, ‘Mijn belangrijkste dromen en doelen’, ‘Unique sellings points’ … Hier kan je zeker al heel wat verhalen en inspiratie uithalen voor je content.
- Bedenk verhalen die herkenbaar zijn voor de je doelgroep. Je kan hiervoor ook altijd terug spieken naar het document doelgroep §customer persona uit module 2. Houd rekening met hun leefwereld. Als je doelgroep bv. bestaat uit mensen met kids, deel dan af en toe iets over je eigen ervaringen met je kids, je visie op opvoeding, iets over je neefje of nichtje …
- Posts van je grote concurrenten, enkel als je weet dat die veel klanten hebben natuurlijk.
- Actualiteit, bv. een hittegolf, een vulkaanuitbarsting, een terroristische aanval … Gebruik dit als ingang voor verhaal of om bepaalde zaken aan te linken (denk bv. aan de plottwiststructuur).
- Eigen verhalen: denk terug aan de 3 zaken die je naar voren wilt brengen in je brand, bv. een verhaal over een leuke wandeling als je natuur en beweging als een van die 3 zaken hebt gekozen, maar denk ook aan verhalen van klanten of mensen die je ontmoet (privé of als ondernemer), wat vertellen die interacties over jouw USP’s, je missie, je kernwaarden, welke inspiratie kreeg je …?
- Google: Google bv. problemen van je klant en laat je inspireren door de artikels en blogs die je zo ontdekt.
- Podcasts over je thema
- AI-tools, bv. ChatGPT: een handige prompt is ‘ik ben … ik help … via … geef me 10 postideeën voor …’ (vul de contentpijler en soort post in, bv. vertrouwen opbouwen via tips). Maar laat AI geen posts schrijven aub! LinkedIn is hier helemaal geen fan van en het druist in tegen de basis van wat personal branding is.
- Eigen werk, bv. screenshots en beelden ‘achter de schermen’. Maak bv. af en toe foto’s en filmpjes tijdens het werk of tijdens je vrije tijd, om bv. op dat moment of achteraf te delen waar je (tegenwoordig) mee bezig bent of om achteraf te gebruiken als achtergrondbeeld.
- Getuigenissen van bestaande of ex-klanten. Wat vertellen zij over jou en je aanbod?
- Je uitgewerkte personal branding fundamenten: verwerk die letterlijk of verweef ze in eigen verhalen, tips, etc.
- Recyclen van content: posts van meer dan ca. 3 maanden geleden waarvan uit je statistieken blijkt dat ze het goed hebben gedaan herwerken.
- Gebruik de mindmapmethode om eender welk verhaal naar iets uit je personal branding fundamentals zoals je aanbod te kletsen.
Wat is de mindmapmethode?
Een mindmap is een soort van spinnenweb om ideeën te krijgen. Voor wat betreft contentideeën maak je deze zo: in het midden noteer je je contentpijler en waar je het over wilt hebben OF iets dat je inspireerde, bv. een recente gebeurtenis. Denk aan ‘pure personal branding’ en ‘ik wil een verhaal vertellen over een van mijn fundamenten’ of ‘hiernet stuurde mijn moeder me een leuk verjaardagsberichtje’ en ‘ik wil mijn 1-op-1-traject promoten’. Daarrond noteer je alles wat in je opkomt: postideeën of losse woorden. Rond die woorden noteer je weer woorden, enzovoort.
In het geval van het verhaal over het verjaardagsberichtje zou je bv. kunnen denken aan een post over een korting op je aanbod, enkel en alleen op je verjaardag geldig, of deze gedachtegang: ‘Familie is voor mij enorm belangrijk’ > ‘Als kind nam ik vaak de rol van zorgende op’ > peoplepleaser > nu durf ik vaker nee zeggen > enkel klanten die ik leuk vind, neem ik aan, want ik vind connectie belangrijk (=kernwaarde) > met welk soort klanten werk ik graag? … > herken je je hierin? > misschien is mijn aanbod wel iets voor jou
Op die manier ga je dus brainstormen. Noteer vooral kernwoorden. De uitgebreide beschrijving kan je elders noteren. Als alle ideeën opgeschreven zijn, selecteer je welke ideeën goed waren en welke niet. Dit zijn je nieuwe contentideeën!
Opdracht: Start alvast met een contentplan voor de komende week of weken, tot wanneer we de volgende sessie samen hebben. Je kan mijn content calendar template gebruiken. Werk in elk geval met kleurcodes of andere duidelijke markeringen voor de verschillende contentpijlers, zodat je die mooi kan afwisselen.
Laat je inspireren door het overzicht hierboven. Ga ook terug kijken naar de vorige onderdelen als je posts inplant en maakt, bv. het onderdeel over de beelden die best werken, de voorbeeldstructuren, wanneer posten en hoe vaak …