Keywords en hashtags: best practices

Het is een goed idee om hashtags en keywords te gebruiken om het bereik van je stories en posts te vergroten.

Best practices voor hashtags voor posts

  • In 2024 zijn tientallen hashtags plaatsen uit den boze geworden. 3 à 5 hashtags voor ondernemers is the rule of thumb.
  • De hashtags kan je best in een reactie plaatsen i.p.v. in de tekst. Je kan eventueel wel een drietal hashtags doorheen de tekst of eronder plaatsen, maar meer dan dat is wat spammy, druk, of hoe je het ook wilt noemen. Daarom raad ik dus altijd aan om ze in de comments te zetten. 
  • Kwaliteit boven kwantiteit! Relevantie is het belangrijkste: denk na over wat iemand opzoekt waar jouw post een antwoord op kan bieden en gebruik de hashtags die daarbij passen.
  • Mix heel populaire hashtags, met gemiddelde en met niet zo populaire, met een dominantie van de relevante hashtags met weinig bereik. Waarom? Met kleine hashtags heb je als kleine speler meer kans om gevonden te worden. Hashtags met een zoekvolume van bv. 1 miljoen bevatten zoveel content, dat jij als kleine spelen nooit zal gevonden worden als iemand deze opzoekt. Gebruik wel enkel hashtags van minstens 5k zoekvolume best, want een lager zoekvolume betekent dat quasi niemand hiernaar zoekt. Je mixt best ongeveer 3 hashtags met zoekvolume 5k-150k, 1 hashtag met zoekvolume 150k-500k en 1 hashtag met een zoekvolume van meer dan 500k. Je kan het zoekvolume per hashtag vinden op Instagram via ‘search’ en ‘tags’.
  • Weet ook dat hashtags vandaag minder impact hebben dan vroeger, dus breek je hoofd hier niet over, plaats vaste reeksen af en toe in je comments van je posts, maar dit hoeft niet altijd. De reden dat ze minder impact hebben is dat je hashtags niet meer kan volgen.

Best practices voor hashtags voor stories

  • 1 of 2 per story is oké, meer komt spammy over.
  • Denk vooral aan relevantie: wat zou iemand kunnen opzoeken waarop jouw story een antwoord biedt?
  • Verstop hashtags eventueel door er bv. in dezelfde kleur als de achtergrond over te tekenen, want het is soms niet zo visueel aantrekkelijk om een hashtag aan je story toe te voegen.

Keywords in tekst (stories en posts)

Mensen kunnen sinds 2024 ook profielen en content vinden op keywords zonder hashtag. Daarom telt het ook welke woorden je gebruikt in je content en profielomschrijvingen, los van de hashtags. Let dus ook dat je keywords verwerkt in je content.

Je kan je baseren op het zoekvolume van hashtags om te bepalen welke keywords interessant zijn. Zo verwerk je er best een paar met zoekvolume onder de 150k, minder met 150-500k volume en nog minder met meer dan 500k volume (analoog zoals het aangeraden wordt voor de hashtags, zie hierboven).

Opdracht: Maak een lijst met hashtags en hun zoekvolume die je regelmatig kunt gebruiken. Het is wel niet goed om bv. altijd exact dezelfde hashtagreeks of -combinatie te gebruiken. Het algoritme gaat je daarvoor immers bestraffen.

Scroll naar boven