Relevantie van hashtags en Facebook
Hashtags en keywords hebben ook een impact op Facebook, maar veel minder dan op Instagram. Hoezo?
- Via de zoekfunctie kan je woorden intikken en zo kan je uitkomen op bepaalde personen, en posts vanuit accounts of in groepen. Deze functie wordt echter niet zo veel gebruikt, minder dan op Instagram. Daarom is de impact heel beperkt.
- Facebook gebruik de hashtags en keywords daarnaast om te analyseren waarover je post gaat en kan die zo gerichter tonen aan de juiste mensen.
- Conclusie: keywords en hashtags hebben waarde, maar die is beperkt.
Hoeveel?
Vandaag wordt aangeraden om max. 3 hashtags aan elke post toe te voegen. Probeer ook in je posts en bio keywords toe te voegen. Dit gaan we later apart bekijken.
Welke termen zijn keywords?
Nu, anders dan voor hashtags op Instagram, biedt Facebook geen inzage in zoekvolume. Hoe weet je dan welke termen keywords zijn?
- Om keywords te selecteren kan je kijken naar welke woorden vaak gebruikt worden in je branche, alsook door mensen met je vaardigheden en/of functietitel, indien die veel bereik hebben. Het algoritme beschouwt deze ‘concurrenten’ immers als toppers, en de woorden die ze gebruiken dus ook.
- Wat ook belangrijk is, is je doelgroep goed (leren) kennen. Zo weet je waar je ideale klant naar op zoek is (tips, informatie, aanbod …), wat zich vertaald naar de keywords waar ze zij op zoeken. Kijk hiervoor terug naar je documenten rond doelgroep en tone of voice in module 2.
- Daarnaast kan je SEO-tools gebruiken die gericht zijn op webverkeer, omdat het logisch is dat het zoekvolume min of meer door te trekken is naar social media. Maar dit is natuurlijk geen 1 op 1, want Facebook werkt iet of wat anders. Als je een gratis tool wilt gebruiken voor zoekwoordenonderzoek, dan raad ik Ubersuggest aan. Betalende tools die goed zijn, zijn Surfer SEO en Semrush. Maar er bestaan er talloze van vergelijkbare kwaliteit.
Voorbeeld
Dit zijn keywords die ik zelf vaak gebruik in Facebook-posts: content, Facebook, social media, sociale media, personal branding, personal branding coach, Facebook coach, social media coach, marketing, marketing coach, copywriting, copywriter, coach en freelancer.
Opdracht: Noteer alvast een aantal keywords en hashtags die aansluiten bij jouw personal brand en je doelgroep in een apart document. Kijk hiervoor naar je documenten rond doelgroep en tone of voice uit module 2. Later kunnen we hierop terugvallen wanneer we aan slag gaan met contentcreatie (profiel + posts).