Keywords zijn vooral belangrijk in je LinkedIn-profiel, maar het is ook goed om ze te verwerken in je lopende content, dus in je posts.
Waarom + best practices
- LinkedIn-gebruikers zoeken vooral naar specifieke functies, maar ook skills, industrieën en interesses weleens worden opgezocht via de zoekfunctie. Zoekt iemand bv. naar ‘coach’ via de zoekfunctie en staat het woord coach in je headline en in veel van je posts, dan zou het kunnen dat die persoon bij jou uitkomt, dus op je profiel of op een van je posts. Door functiegerelateerde keywords te gebruiken in je content – dus zowel in je posts als op je profiel – maak je de kans daarom groter dat je profiel vaker gevonden wordt.
- In je posts kan je keywords toevoegen als losse woorden of als hashtags. Best practices:
- Plaats 3 à 10 hashtags bij elke post, maar houdt vooral rekening met relevantie.
- Hashtags in opmerkingen hebben geen nut op het bereik of de betrokkenheid. Plaats dus geen hashtags in de comments. Op Instagram werkt dit trouwens wel.
- Overdrijf niet in het aantal keywords en zeker niet in het herhalen van keywords, want dat komt spammy over.
Welke woorden zijn bruikbaar?
Nu, anders dan voor hashtags op Instagram, biedt LinkedIn geen inzage in zoekvolume. Hoe weet je dan welke termen keywords zijn?
- Om keywords te selecteren kan je kijken naar welke woorden vaak gebruikt worden in je branche, alsook door mensen met je vaardigheden en/of functietitel, toch indien die veel bereik hebben. Het algoritme beschouwt deze ‘concurrenten’ immers als toppers, en de woorden die ze gebruiken dus ook.
- Wat ook belangrijk is, is je doelgroep goed (leren) kennen. Zo weet je waar je ideale klant naar op zoek is (tips, informatie, aanbod …), wat zich vertaald naar de keywords waar ze zij naar zoeken. Kijk hiervoor terug naar je werkdocumenten in module 2.
- Daarnaast kan je SEO-tools gebruiken die gericht zijn op webverkeer, omdat het logisch is dat het zoekvolume min of meer door te trekken is naar social media. Maar dit is natuurlijk geen 1 op 1, want LinkedIn werkt iet of wat anders. Als je een gratis tool wilt gebruiken voor zoekwoordenonderzoek, dan raad ik Ubersuggest aan. Betalende tools die goed zijn, zijn Surfer SEO en Semrush. Maar er bestaan talloze tools van vergelijkbare kwaliteit.
Voorbeeld: dit zijn keywords die ik zelf vaak gebruik in LinkedIn-posts: content, LinkedIn, social media, sociale media, personal branding, personal branding coach, LinkedIn coach, social media coach, marketing, marketing coach, copywriting, copywriter, coach en freelancer.
Opdracht: Noteer alvast een aantal keywords die aansluiten bij jouw personal brand en je doelgroep. Kijk hiervoor naar de oefeningen rond doelgroep en tone of voice uit de vorige module. Later kunnen we hierop terugvallen wanneer we aan slag gaan met contentcreatie (profiel + posts).