Mijn best of schrijftips voor LinkedIn

Dont’s:

  • Dialectwoorden en schrijftaal zoals ‘ge’ en ‘ni’ (tenzij 1 keer in een post als het duidelijk is dat het grappig bedoeld is, maar gebruik dan ‘…’)
  • Afkortingen die verwarrend zijn, bv. i.m.o. Schrijf zo veel mogelijk voluit. Wil je ze toch gebruiken, leg dan uit wat ze betekenen.
  • Tekst opbouwen als volgt: ‘ten eerste … ten tweede … ten derde … bovendien … daarenboven …’ Dit leest niet vlot en komt saai en formeel over. Wissel eerder af met woorden als ‘En toen …’, ‘Vlak nadien …’, ‘Plots …’, ‘Ook …’, ‘Meteen …’ Gebruik zoveel mogelijk originele en krachtige woorden.
  • Te veel passieve vormen, zoals ‘werd gedaan’, ‘wordt opgelost’, ‘is geworden’ … Dit leest formeel en onpersoonlijk, dus schrijf zoveel mogelijk in de actieve vorm.
  • De wij-vorm als je alleen in je bedrijf werkt. Gebruik altijd de ik-vorm.
  • Twijfelwoorden, want die laten je onzeker overkomen, bv. kunnen. Schrijf niet ‘je kan’, maar ‘doe/maak/neem …’). Andere voorbeelden: misschien, mag, zou weleens, volgens mij, ik denk …
  • Negatieve formuleringen en klaagzangen (mensen houden van hoop en positiviteit!). Schrijf bv. niet ‘Ik vond het een lelijke tafel, dus kocht ik die niet’, maar ‘Ik was op zoek naar een houten, rustieke tafel. Deze moderne tafel kocht ik daarom niet.’
  • Vaktermen, tenzij je zeker weet dat je doelgroep ze goed kent, en woorden die te technisch klinken of die negatieve associaties oproepen bij je doelgroep. Ik ga bv. zelden tot nooit spreken over leads en conversie, en vermijd ook woorden als marketing en strategie heel bewust, omdat ik weet dat mijn doelgroep hier van gaat steigeren.

Do’s:

  • Gebruik de woorden die je zelf vaak gebruikt, die je klant gebruikt en die bij je personal brand passen (zie tone of voice werkdocument uit module 2).
  • Gebruik enkel smileys die bij jou en je doelgroep passen, overdrijf hierin zeker niet.
  • Wees consequent in je tone of voice.
  • Baseer je op de voorbeeldstructuren waar we het eerder al over hadden.
  • Zet zoveel mogelijk in op storytelling (daarover later meer).
  • Vermijd generische woorden als ‘herken je dit …?’, ‘ben je klaar voor …?’, ‘heb je last van …?’, maar wees origineel en denk aan hoe je dit zou zeggen in eigen woorden.
  • Lange blokken tekst zijn niet leesbaar. Maar tegelijkertijd is LinkedIn wel een contentplatform, dus knip ook niet te veel in goede stukken content. Tips:
    • Ga voor max. 2 lijnen, bij uitzondering 3 lijnen per alinea. Korte zinnen doen het sowieso beter. Minder dan 12 woorden per zin geeft 20% beter bereik aan je posts.
    • Totale lengte: je kan tot 3000 tekens per post gaan. Dat is veel i.v.m. Instagram en Facebook (beeldplatformen). Lange tekst mag hier wel, maar overdrijf niet. De meest effectieve tekstlengte bij een afbeelding is 900 tot 1200 tekens. Elke 300 tekens extra laat het bereik met 10% verminderen.
    • MAAR: bij documenten zoals carrousels, alsook bij video’s en polls plaats je best maximaal 500 tekens tekst. Daarboven verlies je bereik.
Scroll naar boven