Niche

Het concept niche overlapt grotendeels met het concept doelgroep en aanbod, alleen dat je hier ook duidelijk meegeeft wat jij als antwoord op de wensen van je doelgroep. Ook hier: hoe specifieker hoe beter. In je niche zit ook je titel vervat, dus hoe je jezelf wilt noemen.

Voorbeeld: ik ben stresscoach en organiseer stressretreats voor ondernemers.

Deze coach zal veel meer verkopen dan de lifecoach die enkel losse sessies of trajecten aanbiedt, puur omdat de niche heel specifiek is en er dus een bepaalde groep zich sterk aangesproken zal voelen door dit aanbod. Retreats zijn ook nog altijd redelijk schaars, waardoor dit een sterke niche is.

Eigen voorbeeld: ik ben personal branding expert voor bewuste ondernemers. Via coaching en take overs help ik hen met op een authentieke manier online zichtbaar zijn, met focus op social media.

Deze niche is veel sterker dan iets als ‘businesscoach voor (alle) ondernemers.

Opdracht: omschrijf nu je niche in het document Niche.

Scroll naar boven