Visuele branding

Nu gaan we je visuele branding herbekijken. Het kan immers nodig zijn dat je je logo aanpast, een nieuw logo (laat) maken, zodat dit beter aansluit bij jouw personal brand. Indien je zeker bent dat je huidige logo nog passend is, kan je dit onderdeel overslaan.

Wat is visuele branding?

Visuele of visual branding gaat over je huisstijl met je logo, waar bepaalde kleuren, lettertypes en afgeleide grafische elementen bij horen, die verwerkt worden in bv. je website, socialmediabeelden, flyers …

Kleuren

Op basis van de uitgewerkte fundamenten van je nieuw personal brand bv. wat je wilt uitstralen, je missie, USP’s, kernwaarden … , gaan we nu uitzoeken welke kleuren (beter) zouden passen bij jouw merk.

Opdracht: Plak hexadecimale codes (#……), screenshots van passende kleurencombinaties of aparte kleuren in het document Leuke kleurencombinaties die goed passen bij mijn personal brand. Tip: de screenshottool die ik gebruik is https://apps.microsoft.com/detail/9mz95kl8mr0l?hl=en-mt&gl=MT.

Lettertypes

Op basis van de uitgewerkte fundamenten van je nieuw personal brand bv. wat je wilt uitstralen, je missie, USP’s, kernwaarden … , gaan we nu nagaan welk lettertype of lettertypes (beter) zouden passen bij je personal brand.

Opdracht: verzamel lettertypes die je leuk vindt en passen bij je personal brand. Je kan de ttf-, otf-files etc. downloaden of screenshots plakken in een document en er gewoon de fontnaam bij schrijven. We bespreken dit in de volgende sessie. Plak alle info in het document Lettertypes die goed passen bij mijn personal brand.

Moodboard

Opdracht: Maak nu een moodboard met foto’s, quotes en kernwoorden op basis van alle vorige onderdelen bv. je missie, waarden, USP’s, de 3 zaken die typisch zijn aan jou en die je naar voren wilt brengen in je brand, die typisch zijn aan jou, wat je wilt uitstralen, nieuwe leuke kleurencombinaties …

Tips:

  • Dit kan gewoon een document zijn waar je alles in plakt, maar ik raad je aan om hiervoor Canva Pro te gebruiken. Dat is handiger, want dan kan je meteen foto’s verwerken.
  • Verwerk foto’s van concurrenten of personen die actief zijn in jouw domein en die je visueel aantrekkelijk vindt.
  • Verwerk foto’s die je algemeen aantrekkelijk vindt en passen bij je personal brand, zoals je kernwaarden, missie, doelgroep, wat je wilt uitstralen, de 3 zaken die typisch zijn aan jou en die je naar voren wilt brengen in je brand … Denk aan berglandschappen, stranden, haardvuur, koffiedrinken …

Dit moodboard kan je later gebruiken als input voor branding fotoshoots bv. om om een locatie te kiezen, items om mee te brengen, houdingen … en eventueel ook voor het creëren van je eventuele nieuwe huisstijl. Daarop gaan we in het volgende onderdeel op in.

Een nieuw visueel brand: zelf aan de slag of uitbesteden?

In dit filmpje leg ik uit hoe je de keuze maakt tussen zelf een nieuw logo maken en het uitbesteden, en hoe je dit best aanpakt.

Zelf een logo maken: hoe doe je dat?

In dit filmpje toon ik je even hoe je in Canva een logo kan maken.

Scroll naar boven