Je home page is dé belangrijkste pagina van je website. Waarom? Een home page kan je vergelijken met een index of inhoudstafel van een boek:
- Hier vind je een soort van korte samenvatting van de belangrijkste info over jou, wat op je website te vinden is en de klantenreis van je doelgroep.
- Van hieruit link je naar de andere pagina’s met meer info, bv. naar de pagina over je aanbod, je portfolio, je over mij pagina …
Je kan deze leidraad volgen om je website op te bouwen:
Bovenaan: de intro
Hier komt de hook of binnenkomer, die mag gaan over waar de klant mee zit en/of waar die naar verlangt. Je kan dit doen via vragen of een verhaal. Houd dit redelijk kort, dus max. enkele zinnen.
Daaronder komt de eerste button: een link naar je kernboodschap en een korte omschrijving van wat je aanbiedt (dit deel bevindt zich dan lager op deze pagina, zie verder).
Je kan hieronder eventueel ook een link naar je gratis weggever toevoegen.
Midden
Hier komt (best van boven naar onderen):
- Je kernboodschap en een soort korte samenvatting van wat je doet (dit kan samengaan of in 2 blokken). Ideaal is hier een filmpje bij te voorzien. Zo krijgen bezoekers meteen een impressie van wie jij bent en hoe jij overkomt. Dit is trouwens sowieso heel goed om hoog op je home page te zetten, ook voor SEO en gebruiksvriendelijkheid.
- Uitgelicht: de belangrijkste concrete aanbiedingen die je hebt. Dit stel je best op een visueel aantrekkelijke manier voor, bv. met een drietal blokjes met icoontjes en/of foto’s + enkele zinnen + buttons naar de pagina’s met meer info.
- Korte uitleg over je beste weggever (of omgewisseld met het punt hierboven, in elk geval zo hoog mogelijk).
Daaronder ga je dan verder met:
- Kort stukje ‘over mij’ met daarin zeker enkele USP’s verwerkt
- Reviews (voor social proof)
- Voor freelancers: korte uitleg over + link naar je portfolio
- Je kan ook bezwaren weerleggen tegen jou of je aanbod, wat ook een stuk kan overlappen met je USP’s, bv. ‘Ben je bang dat dit … Geen zorgen, we gaan …’
- Optioneel: een blok met je meest recente blogs en link naar je blogpagina
Onderaan
Hier komt de minst belangrijke content. Voorbeelden:
- Een verwijzing naar je kennismakingscall of de link naar de offerteaanvraag (niet de contactpagina maar iets tastbaarder, bv. een Google Form). Voor het stukje over de call kan je iets schrijven als ‘Wil je graag kennismaken en afstemmen? Boek een introcall via deze link.’ + button
- Een leuke quote van jezelf of een bekend persoon, wat iets vertelt over een USP, je missie, kernwaarde(n) …
- Je mission statement in enkele zinnen uitgeschreven
- Inspirerende (sfeer)foto’s en filmpjes, bv. van jou aan de slag (in carrousel bv.)
- …
Mijn voorbeeld, ter inspiratie: www.e-magined.be.
Opdracht: Check je eigen home page. Komt die ongeveer overeen met bovenstaande onderdelen? Ontbreken er nog bepaalde onderdelen? Maak een nieuw structuurvoorstel in een nieuw document en knip en plak alvast stukken uit je documenten uit module 2 en de teksten die nu op je website staan in dit nieuw document. We bespreken dit in de volgende sessie.