Hierbij een opsomming van best naar minst goed. Op de tips die hierbij staan kan je later nog terugvallen als je content aan het maken bent. Je gaat de beste formats best goed met elkaar afwisselen.
1) Deze formats werken algemeen het best voor dienstverlenende ondernemers:
- Filmpjes, met op kop educatieve en entertainende Reels (max. 90 sec.) en lives. Wat iets minder goed werkt zijn gewone filmpjes, die dus langer kunnen zijn dan Reels. Ik raad je aan om 40% van je content in Reels te gieten als je Instagram als hoofdkanaal wilt inzetten. Enkele leuke opties:
- Filmpjes waarin je tips geeft of AIDA-gewijs iets verkoopt (inspelen op verlangens), hierover later meer.
- Captions over een leuke achtergrond bv. een landschap, jij aan je laptop, koffie roeren, je wandelt ergens, je bent je aan het klaarzetten voor een fotoshoot … Tip: Houd de captions kort en zorg dat de omslagfoto de titel is. Je kan bv. tips delen, vragen stellen en verwijzen naar de captions, een verhaal delen en daar je aanbod aan koppelen …
- Foto’s en filmpjes uit je dag, week, maand, enkele jaren … achter elkaar plakken en er een verhaal bij vertellen (audio opnemen kan je bv. doen in Capcut) … Dit is een heel leuke manier je uniek verhaal te delen trouwens, toch als je genoeg filmpjes hebt hiervoor.
- Stories: ik raad je aan om ca. 40% van je content in stories te gieten, want die worden na Reels het meeste bekeken.
- Storyreeksen werken goed (zie verder in het onderdeel over structuur): wat leuk is, is statische beelden met interactieve elementen zoals polls combineren met korte filmpjes (max. 1 min. per filmpje mogelijk per story). Zorg dat je eigen gezicht vaak te zien is, dat zorgt voor een persoonlijk aspect weer.Je kan ook werken met mooie beelden als achtergrond bv. eigen foto’s tijdens wandelingen, tripjes, stockfoto’s … met verhalen, tips, iets over je aanbod … erover geschreven in lopende tekst. Wees wel consistent in het lettertype dat je gebruikt.
- In 2024 worden stories meer geboost dan vroeger. Ze zijn ongeveer even belangrijk geworden als Reels.
- Handige tool: Capcut. Zorg quasi altijd voor ondertitels als je zelf uitleg geeft, want veel mensen zetten hun geluid uit.
2) Statische beelden: ik raad je aan om voor slechts ca. 20% van je content met statische beelden te werken. Wissel af tussen (van best naar minst goed):
- Carrousels met slides (in 2024 worden carrousels meer geboost dan vroeger): met tips of info over je aanbod
- Eigen foto’s van jou en/of andere mensen
- Andere single images bv. quotebeelden, titelbeelden met info over iets dat je aanbiedt, bv. een bepaalde weggever, infographics met informerende content …
Welke foto’s en filmpjes gebruik je best?
Het belangrijkste is zorgen dat de beelden die je gebruikt matchen met je personal brand. Check je moodboard in module 2 hiervoor regelmatig en houd dit zoveel mogelijk in het achterhoofd.
Opdracht: Gebruik voor je komende 3 posts 3 beelden die goed werken, bv. een Reel, een mooie foto van jou en een reeks stories met filmpjes. Wil je zelf aan slag gaan met templatebeelden maken, bv. een carrousel? Dit kan in Canva. Er bestaan heel veel sjablonen. Anderzijds kan je dit ook aan een vormgever vragen, zoals ik. Ik neem dit voor een mooie prijs van je over.