Eerst en vooral is het belangrijk om steeds gelijkaardige formats te laten terugkomen, bv. een bepaalde template voor een carrousel die je steeds hergebruikt, een bepaald format voor filmpjes (bv. steeds interviewfilmpjes delen), foto’s van jezelf waarin je steeds in een gelijkaardige stijl kledij gekleed bent en met gelijkaardige achtergronden of set-ups … Ik raad je aan om 2 of 3 formats te kiezen, waarvan 1 de belangrijkste wordt (die het vaakst terugkomt), en je daarop te focussen. De andere soorten beelden kan je ook af en toe gebruiken, maar minder vaak. Zo bouw je via je visuals een herkenbaar merk! Ik heb bv. gekozen voor polls (belangrijkste) en foto’s van mezelf (in de natuur, ergens buiten, of aan mijn laptop).
Welke beelden werken dan concreet best op LinkedIn? Hierbij een opsomming van best naar minst goed (1, 2, 3 …). Op de tips die hierbij staan kan je later nog terugvallen als je content aan het maken bent. Je wisselt de opties onder punt 1 en 2 best goed met elkaar af. De andere optie kan je af en toe, maar minder vaak gebruiken.
1. Beste beelden:
- Mooie foto’s van jou en/of andere mensen. Persoonlijke foto’s werken omdat mensen houden van verhalen, beelden, contact … van en met mensen. Dat is logisch, want we zijn allemaal sociale wezens. Recente cijfers tonen bijvoorbeeld aan dat LinkedIn-posts met foto’s met mensen tot 20% meer bereik hebben dan posts met foto’s zonder mensen, en zelfs tot 60% meer bereik als je er zelf op staat.
- Video’s. Sinds oktober 2024 heeft LinkedIn het tabblad video toegevoegd aan de mobiele app. Video is sindsdien dus belangrijker geworden dan voorheen. Tips:
- Ga voor verticale filmpjes (bv. 1920 x 1080 px, exact formaat maakt minder uit), omdat die schermdekkender zijn op mobiele weergave dan horizontale filmpjes, en omdat filmpjes op verticaal formaat weergegeven worden in het tabblad ‘video’ in de mobiele applicatie.
- Upload je (mp4- of mov-)filmpje. Gebruik dus geen externe links van bv. YouTube.
- Voorzie subtitels, zodat wie zijn geluid niet opzet ook kan meevolgen. Hiervoor kan je CapCut gebruiken. Met deze tool kan je automatische subtitels genereren en die editen om de typfouten te corrigeren.
- Wat het beste werkt zijn filmpjes waarin je zelf iets uitlegt (zie dit voorbeeld) of interviewfilmpjes, die je best laat opnemen met iemand erbij, die effectief vragen stelt (best een videomaker). Dit soort filmpjes zorgt voor een persoonlijke toets en komt toch zakelijk genoeg over. Je kan ook (compilatie)filmpjes maken, bv. van een event dat je georganiseerd hebt en nu opnieuw organiseert (aanbodpost) of een videocall met een klant filmen die vertelt hoe hij of zij je aanbod ervaren heeft. Je kan ook een gesprek met een andere ondernemer organiseren (live) en dat filmen. Dit kan ook voor een podcastaflevering zijn. Houd het hoe dan ook zakelijk genoeg. Op LinkedIn zijn de entertainende dans- en springfilmpjes (voorlopig) dus not done. Dat is voor Instagram en Facebook.
- Duur: best 15 à 60 seconden, wat 40% meer betrokkenheid genereert dan video’s die langer zijn (max. lengte is 10 min.). Maar als je een filmpje deelt met veel nuttige info, bv. een getuigenis van een klant (in een videocallinterview), dan mag je filmpje natuurlijk langer zijn. Denk gewoon goed na over of mensen je filmpje al dan niet zullen uitkijken. Als je veel overbodige info deelt, dan verkort je je filmpje best.
- Vergeet de thumbnail niet: dit is de omslagfoto. Idealiter is dit het titelbeeld. Maak eventueel een apart beeld hiervoor in Canva als dit beeld geen deel uitmaakt van je filmpje. Je kan bv. een screenshot nemen van een beeld uit je filmpje (zonder captions natuurlijk) en daar dan een titel over plaatsen met Canva. Screenshottools zijn ingebouwd in de meeste computers, maar ze zijn niet allemaal even handig. Zelf gebruik ik deze (voor Windows).
- Hoe maak je een bruikbaar filmpje?
- Schrijf eerst een script uit. In het volgende onderdeel ‘Structuur van LinkedIn-posts’ gaan we dieper in op voorbeelden van videocontentstructuren.
- Zorg dat je lens niet vuil is.
- Zet je gsm recht: dus recht en niet (lichtelijk) schuin.
- Gebruik een stabiel object om je gsm tegen te zetten, nog beter is een statief. Een andere optie is om te vragen aan iemand anders om jou te filmen.
- Zorg dat niet enkel je (of jullie) gezicht in beeld is, maar zeker ook je bovenlichaam en eventueel ook de rest van je lichaam.
- Carrousels: slides met bv. een titelbeeld en dan x tips of je aanbod uitgelegd in x slides. Tips:
- Het eerste beeld is best altijd een titelbeeld, bv. met een stelling of vraag, het laatste beeld bevat een CTA (bv ‘stuur me een DM met … als je …’) en/of een stukje ‘over mij’.
- Gebruik verticale of vierkante slides.
- Lijn tekst best links uit. Dit leest immers beter dan gecentreerde tekst.
- Zorg voor voldoende contrast van je tekst met achtergrondvlakken of beelden. Plaats bv. geen witte tekst op een gele achtergrond. Zorg vooral dat de tekst goed leesbaar is.
- Maak het lettertype van je tekst groot genoeg en plaats niet te veel tekst op één slide, want dan wordt het te druk.
- Maak carrouselbeelden in je huisstijl, dus in je huisstijlkleuren en -lettertype(s).
- Verwerk eigen foto’s, van jezelf en eventueel ook van anderen (indien ze daar toestemming voor gegeven hebben). Dit zorgt voor de persoonlijke toets.
- Hoe? Ik raad je aan om je carrouselslides in Canva te maken. Via de betalende versie heb je toegang tot heel wat sjablonen die je kan gebruiken ter inspiratie, alsook illustraties, iconen en stockfoto’s. Anderzijds kan je hiervoor ook een vormgever – zoals ik – inschakelen. Laat het me weten als je (een stuk van) dit werk graag wil uitbesteden. Belangrijk: maak een pdf van je slides en voeg deze toe aan je post onder documenten (‘add document’). Mensen kunnen dan doorklikken tussen je slides.
- Zie dit en dit voorbeeld.
- Polls of peilingen (start een nieuwe post, klik op het plusje en als je hovert over het staafdiagramsymbool rechts zie je ‘create a poll’).
- Tips:
- 3 opties om op te stemmen werkt best. Het is immers een algemeen psychologisch principe dat mensen graag uit drie opties kiezen.
- Kies voor een duurtijd van 1 week.
- Gebruik als derde optie: ‘Anders, zie reacties/comments’ omdat comments ‘goed zijn’ voor het algoritme en je moedigt mensen zo aan om uitleg te geven in de comments.
- Stel een vraag die peilt naar interesse in je aanbod of een onderdeel daarvan, bv. als lifecoach of therapeut ‘Waar heb jij vandaag het meeste last van?‘ Antwoordopties zijn dan bv.: ‘stress en/of depressieve gevoelens’, ‘vermoeidheid’, ‘anders, zie comments’. Wie een van de eerste twee opties aanduidt, is een potentiële klant en kan je in DM contacteren. Los daarvan is het een manier om in gesprek te gaan met je doelgroep en hen even stil te laten staan bij iets waar ze mee zitten, wat kan maken dat ze jou later uit eigen beweging contacteren.
- Enkel tekst, zonder beeld en zonder link
2) LinkedIn-artikels (ga naar new post > write article > daar kan je de tekst toevoegen). Ik raad aan om te starten met een tweewekelijkse nieuwsbrief. Tips:
- Het ideaal aantal woorden voor een artikel of nieuwsbrief op LinkedIn is tussen 800 en 1200 woorden, dus niet te kort en niet te lang.
- Gebruik subtitels in bv. bold en schrijf in korte alinea’s.
- Maak het iets interessanter en leesbaarder door links te verwerken, afbeeldingen, quotes …
3) Onpersoonlijke foto’s of GIFs, al dan niet met tekst, bv. quotes, infographics, memes, stockfoto’s, al dan niet met titels bovenaan … Daarbij werken GIFs nog net iets beter dan statische beelden.
4) Externe links waarbij het de uitgelichte afbeelding (automatisch) weergegeven wordt, bv. een blog.
5) Resharen van posts: een repost levert 4% extra bereik op aan de auteur, maar geeft geen extra zichtbaarheid aan de reposter.
Nog enkele extra tips
Voeg alt-tekst toe aan afbeeldingen en gebruik daarbij keywords. Stel dat jij fotograaf bent, dan kan je ‘freelance fotograaf’ toevoegen als alt-tekst bij een foto van jou.
Gebruik vooral vierkante en verticale beelden, met een voorkeur voor die laatste. 64% van de mensen gebruikt namelijk de mobiele applicatie.
De stijl van je beelden
Zorg dat de beelden die je gebruikt matchen met je personal brand. Check je werkdocument over wat je wilt uitstralen uit de vorige module en je vision board regelmatig wanneer je op zoek gaat naar beelden, of foto’s of beelden in je huisstijl maakt. Houd wat daarin of op staat zoveel mogelijk in het achterhoofd. Wil je zelf aan slag gaan met templatebeelden maken in je huisstijl, bv. carrousels, quotes, infographics …? Dit kan in Canva. Je kan gebruikmaken van de sjablonen om van te vertrekken en je te laten inspireren. Anderzijds kan je dit ook aan een vormgever vragen, zoals ik. Ik neem dit bijvoorbeeld voor een mooie prijs van je over.
Opdracht: Gebruik voor je komende 3 posts 3 beelden die goed werken, bv. een filmpje, een mooie foto van jou en een poll.