Welke soort beelden wissel je best af?

Welke soort beelden werken best? Hierbij een opsomming van best naar minst goed (1, 2, 3 …). Op de tips die hierbij staan kan je later ook nog terugvallen als je content aan het maken bent. Je gaat de beste opties best goed met elkaar afwisselen, de andere kan je minder vaak gebruiken.

1. Beste beelden:

  • Mooie foto’s van jou en/of andere mensen, aangezien dit het persoonlijk maakt. Recente cijfers wijzen uit dat foto’s met mensen leiden tot 20% meer bereik dan foto’s zonder mensen, en zelfs tot 60% meer bereik als je er zelf op staat.
  • Video’s. Tips:
    • Ga voor langgerekte of vierkante filmpjes, omdat die schermdekkender zijn op mobiele weergave.
    • Upload je (mp4-)filmpje. Gebruik dus geen externe links van bv. YouTube.
    • Voorzie subtitels voor wie zijn geluid niet opzet. Hiervoor kan je Capcut gebruiken (automatische subtitels en die editen bij typfouten)
    • Wat het beste werkt zijn filmpjes waarin je zelf iets uitlegt, want dat zorgt voor een persoonlijke toets.
    • Duur: best 1 á 2 minuten wat 40% meer betrokkenheid genereert dan langere video’s. Maar als je een filmpje deelt met veel nuttige info bv. een getuigenis van een klant (in een videocallinterview) dan mag de lengte natuurlijk langer zijn.
    • Vergeet de thumbnail niet: dit is de omslagfoto. Idealiter is dit een beeld
  • Carrousels: slides met bv. een titelbeeld en dan x tips of je aanbod uitgelegd in x slides. Tips:
    • Verwerk foto’s, bv. van jezelf. Dit werkt iets beter, gewoon omdat het visueel aantrekkelijker is en het de beelden persoonlijker maakt.
    • Gebruik verticale of vierkante slides.
    • Importeer dit onder documenten als pdf (‘add document’).
  • Polls of peilingen. Tips:
    • 3 opties werkt best (het is een algemeen psychologisch principe dat mensen graag uit drie opties kiezen)
    • Kies voor de duurtijd 1 week.
    • Gebruik als derde optie: ‘Anders, zie reacties/comments’ omdat comments goed zijn voor algoritme. Je moedigt mensen dus uit om uitleg te geven in de comments.
    • Stel een vraag die peilt naar interesse in je aanbod of een onderdeel daarvan, bv. als lifecoach ‘Waar heb jij vandaag het meeste last van? Antwoordopties zijn dan bv.: stress en/of depressieve gevoelens, vermoeidheid, ik heb nu nergens last van. Wie een van de eerste 2 aanduidt, is een potentiële klant en kan je in DM contacteren.
  • Enkel tekst, zonder beeld en zonder link

2) LinkedIn-artikel (bij new post > write article > daar kan je de tekst toevoegen). Ik raad aan om hiervan een tweewekelijkse nieuwsbrief te maken. Tips:

  • Het ideaal aantal woorden voor een artikel of nieuwsbrief op LinkedIn is tussen 800 en 1200 woorden, dus niet te kort en niet te lang.
  • Gebruik subtitels in bv. bold en schrijf in korte alinea’s.
  • Maak het iets interessanter en leesbaarder door links te verwerken, afbeeldingen, quotes …

3) Onpersoonlijke foto’s of GIFs, al dan niet met tekst, bv. quotes, infographics, memes, stockfoto’s, al dan niet met titels bovenaan … Maar GIFs werken wel nog iets beter dan statische beelden.

4) Externe links met het beeld dat uit die link (automatisch) gepikt wordt, bv. een blog plaatsen, waarbij de uitgelichte afbeelding weergegeven wordt.

5) Resharen van posts: een repost levert 4% extra bereik op aan de auteur, maar geeft geen extra zichtbaarheid aan de reposter.

Nog enkele extra tips

  • Voeg alt-tekst toe aan afbeeldingen en gebruik daarbij keywords, bv. businesscoach, als dat is wat je doet, zou goed zijn om te gebruiken bij een foto van jou.
  • Gebruik vooral verticale beelden. 64% van de mensen gebruikt namelijk de mobiele applicatie.

Wat kies je dan precies qua foto’s, filmpjes, welke achtergronden …?

Zorg dat de beelden die je gebruikt matchen met je personal brand. Check je moodboard in module 2 en je werkdocument over wat je wilt uitstralen regelmatig en houd wat daarin/op staat zoveel mogelijk in het achterhoofd.

Opdracht: Gebruik voor je komende 3 posts 3 beelden die goed werken, bv. een filmpje, een mooie foto van jou en een poll. Wil je zelf aan slag gaan met templatebeelden maken, bv. een carrousel? Dit kan in Canva. Er bestaan heel veel sjablonen. Anderzijds kan je dit ook aan een vormgever vragen, zoals ik. Ik neem dit voor een mooie prijs van je over.

Scroll naar boven