Welke soort beelden wissel je best af?

Welke soort beelden werken best? Hierbij een opsomming van best naar minst goed (1, 2, 3 …). Op de tips die hierbij staan kan je later ook nog terugvallen als je content aan het maken bent. Je gaat de beste opties best goed met elkaar afwisselen, de andere kan je minder vaak gebruiken.

1. Beste beelden:

  • Mooie foto’s van jou en/of andere mensen. Persoonlijke foto’s werken omdat mensen houden van verhalen, beelden, contact … van en met mensen. Dat is logisch, want we zijn allemaal sociale wezens. Recente cijfers wijzen uit dat foto’s met mensen (algemeen) leiden tot 20% meer bereik dan foto’s zonder mensen, en zelfs tot 60% meer bereik als je er zelf op staat.
  • Video’s. Tips:
    • Ga voor verticale of vierkante filmpjes, omdat die schermdekkender zijn op mobiele weergave dan horizontale filmpjes.
    • Upload je (mp4-)filmpje. Gebruik dus geen externe links van bv. YouTube.
    • Voorzie subtitels, zodat wie zijn geluid niet opzet ook kan meevolgen. Hiervoor kan je Capcut gebruiken: je kan automatische subtitels genereren en die editen om de typfouten te corrigeren.
    • Wat het beste werkt zijn filmpjes waarin je zelf iets uitlegt, want dat zorgt voor een persoonlijke toets.
    • Duur: best 1 á 2 minuten, wat 40% meer betrokkenheid genereert dan video’s die langer zijn. Maar als je een filmpje deelt met veel nuttige info, bv. een
      getuigenis van een klant (in een videocallinterview), dan mag je filmpje natuurlijk langer zijn. Denk gewoon goed na over of mensen je filmpje al dan niet zouden uitkijken. Als je veel overbodige info deelt, dan verkort je je filmpje best.
    • Vergeet de thumbnail niet: dit is de omslagfoto. Idealiter is dit het titelbeeld.
  • Carrousels: slides met bv. een titelbeeld en dan x tips of je aanbod uitgelegd in x slides. Tips:
    • Verwerk foto’s, bv. van jezelf. Dit werkt iets beter, gewoon omdat het visueel aantrekkelijker is en het de beelden persoonlijker maakt.
    • Gebruik verticale of vierkante slides.
    • Importeer dit als pdf onder documenten (‘add document’).
  • Polls of peilingen. Tips:
    • 3 opties werkt best (het is een algemeen psychologisch principe dat mensen graag uit drie opties kiezen)
    • Kies voor een duurtijd van 1 week.
    • Gebruik als derde optie: ‘Anders, zie reacties/comments’ omdat comments goed zijn voor algoritme. Je moedigt mensen dus aan om uitleg te geven in de comments.
    • Stel een vraag die peilt naar interesse in je aanbod of een onderdeel daarvan, bv. als lifecoach ‘Waar heb jij vandaag het meeste last van? Antwoordopties zijn dan bv.: ‘stress en/of depressieve gevoelens’, ‘vermoeidheid’, ‘anders, zie comments’. Wie een van de eerste twee aanduidt, is een potentiële klant en kan je in DM contacteren.
  • Enkel tekst, zonder beeld en zonder link

2) LinkedIn-artikels (bij new post > write article > daar kan je de tekst toevoegen). Ik raad aan om hiervan een tweewekelijkse nieuwsbrief te maken. Tips:

  • Het ideaal aantal woorden voor een artikel of nieuwsbrief op LinkedIn is tussen 800 en 1200 woorden, dus niet te kort en niet te lang.
  • Gebruik subtitels in bv. bold en schrijf in korte alinea’s.
  • Maak het iets interessanter en leesbaarder door links te verwerken, afbeeldingen, quotes …

3) Onpersoonlijke foto’s of GIFs, al dan niet met tekst, bv. quotes, infographics, memes, stockfoto’s, al dan niet met titels bovenaan … GIFs werken wel nog net iets beter dan statische beelden.

4) Externe links met het beeld dat uit die link (automatisch) gepikt wordt, bv. een blog plaatsen, waarbij de uitgelichte afbeelding weergegeven wordt.

5) Resharen van posts: een repost levert 4% extra bereik op aan de auteur, maar geeft geen extra zichtbaarheid aan de reposter.

Nog enkele extra tips

Voeg alt-tekst toe aan afbeeldingen en gebruik daarbij keywords, bv. businesscoach, stel dat dat is wat je doet, zou goed zijn om te gebruiken bij een foto van jou.

Gebruik vooral verticale beelden. 64% van de mensen gebruikt namelijk de mobiele applicatie.

Wat kies je dan precies qua foto’s, filmpjes, achtergronden …?

Zorg dat de beelden die je gebruikt matchen met je personal brand. Check je moodboard in module 2 en je werkdocument over wat je wilt uitstralen regelmatig wanneer je op zoek gaat naar beelden, of foto’s of beelden in je huisstijl maakt, en houd wat daarin/op staat zoveel mogelijk in het achterhoofd.module 2 en je werkdocument over wat je wilt uitstralen regelmatig en houd wat daarin/op staat zoveel mogelijk in het achterhoofd.

Opdracht: Gebruik voor je komende 3 posts 3 beelden die goed werken, bv. een filmpje, een mooie foto van jou en een poll. Wil je zelf aan slag gaan met templatebeelden maken, bv. een carrousel? Dit kan in Canva. Er bestaan heel veel sjablonen. Anderzijds kan je dit ook aan een vormgever vragen, zoals ik. Ik neem dit voor een mooie prijs van je over.

Scroll naar boven